Prace licencjackie zrealizowane na Wydziale Fizyki
W ofercie Wydziału Fizyki znajdą coś dla siebie zarówno miłośnicy empirycznego borykania się z rzeczywistością, jak również ci, którzy wolą przeprowadzać doświadczenia w głowie. Nie zabraknie też miejsca dla tych, którzy zechcą robić eksperymenty lub ich symulacje za pomocą komputera i nauczyć się informatyki bezpośrednio stosując ją w praktyce. Aby nie pozostać gołosłownym, przedstawiamy niżej wybrane prace licencjackie z fizyki a także pogranicza fizyki i informatyki lub medycyny, które zostały napisane przez naszych studentów. Tak, to nie żart, te prace powstały po trzech latach studiów na fizyce. Wszyscy, którzy do tej pory myśleli, że fizyka to tylko niezrozumiałe równania wypisywane przez belfra na tablicy, teraz może się przekonają, że przy odrobinie chęci i wysiłku, już za trzy lata będą mogli wykorzystać fizykę i informatykę w praktyce.
Prace licencjackie ze specjalności Fizyka gier komputerowych i robotów:
Temat pracy: | Zastosowanie żyroskopów i akcelerometrów w technice przechwytywania ruchu i komputerowej animacji szkieletowej |
Autor: | Rafał Łupiński |
Promotor: | dr Krzysztof Gawryluk |
Specjalność: | Fizyka gier komputerowych i robotów |
Celem niniejszej pracy jest próba wykorzystania żyroskopów i akcelerometrów w technice przechwytywania ruch (ang. Motion Capture) i komputerowej animacji szkieletowej. Technika Motion Capture polega na nagrywaniu ruchów aktora i ich późniejszym odtworzeniu w postaci animacji postaci komputerowej. Animacje tego typu wykorzystuje się głównie w przemyśle gier wideo lub w kinematografii. Najpopularniejsze obecnie zestawy składają się z zestawu kamer ustawionych z kilku stron pomieszczenia. Aktor ubrany jest w specjalny ciemny kombinezon pokryty jasnymi odblaskowymi punktami. Specjalne, płatne oprogramowanie analizuje obraz z kamer odczytując ruch aktora i odtwarzając go w środowisku graficznym. Koszt takiego zestawu waha się w przedziale od 25k do 500k dolarów.
Praca dotyczy sprawdzenia możliwości wykorzystania w technice Motion Capture żyroskopów i akcelerometrów - tanich komponentów, w opozycji do profesjonalnego sprzętu. W tym celu wybrano niewielki układ scalony MPU6050, będący cyfrowym żyroskopem i akcelerometrem. W warstwie sprzętowej wykorzystano również platformę Arduino UNO. Oprogramowanie oparto o otwarto źródłowe środowisko Arduino IDE oraz Blender a także własne kody zbierające dane (programowanie w języku C++) i je wizualizujące (programowanie w języku python).
Temat pracy: | Zastosowanie druku 3D i mikrokontrolerów w prototypowaniu i sterowaniu robotem kroczącym |
Autor: | Bartosz Butler |
Promotor: | dr Krzysztof Gawryluk |
Specjalność: | Fizyka gier komputerowych i robotów |
Krótki film prezentujący główny efekt pracy licencjackiej - robot pająk.
Temat pracy: | Projektowanie, drukowanie i programowanie robota wydostającego się z labiryntu |
Autor: | Przemysław Pytel |
Promotor: | dr Krzysztof Gawryluk |
Specjalność: | Fizyka gier komputerowych i robotów |
Temat pracy: | Interaktywny Układ Słoneczny - modelowanie 3D oraz wizualiazacja w programach Blender i Godot |
Autor: | Seweryn Stulgiński |
Promotor: | dr hab Marek Nikołajuk, prof UwB, dr Krzysztof Gawryluk |
Specjalność: | Fizyka gier komputerowych i robotów |
Temat pracy: | Arduino i maszyny CNC – projekt GRBL i oprogramowanie OpenBuilds |
Autorka: | Karolina Sidorczuk |
Promotor: | dr Cezary Walczyk |
Specjalność: | Fizyka gier komputerowych i robotów |
Temat pracy: | Python i środowisko Django w tworzeniu aplikacji sterujących układami Arduino i ESP8266 |
Autor: | Maksymilian Więckowski |
Promotor: | dr Cezary Walczyk |
Specjalność: | Fizyka gier komputerowych i robotów |
Temat pracy: | Aplikacja "Elektroniczna poziomica" z wykorzystaniem akcelerometru wbudowanego w telefon |
Autorka: | Paulina Jadwiga Dębkowska |
Promotor: | dr Andrzej Pisarski |
Specjalność: | Fizyka gier komputerowych i robotów |
Temat pracy: | Symulator samochodu |
Autor: | Maciej Ciężkowski |
Promotor: | dr hab. Mirosław Brewczyk |
Opiekun: | mgr Tomasz Karpiuk |
Specjalność: | Fizyka gier komputerowych i robotów |
Celem pracy było stworzenie fizycznego modelu jazdy samochodem w dwóch i w trzech wymiarach. Samochód był modelowany przez bryłę sztywną (prostokąt w 2D, sześcian w 3D), połączoną z kołami (w postaci punktów materialnych) za pomocą sprężyn (oscylatory harmoniczne). Do znalezienia równań ruchu posłużono się tzw. formalizmem Lagrange'a. Tak znalezione równania uzupełniono o człony odpowiedzialne za rozpraszanie energii poprzez tarcie. W oparciu o ten model stworzono aplikację pozwalającą na dowolną zmianę prawie wszystkich parametrów symulacji. Wszytko zostało przedstawione w postaci bardzo atrakcyjnej grafiki wyświetlanej w czasie rzeczywistym. Wykorzystano bibliotekę graficzną OpenGL (to ta sama biblioteka, dzięki której mogliśmy się bawić w Quake, Quake2 i Quake3 Arena). Do dyspozycji jest kilka scenerii i rodzajów nawierzchni. Efekty działania aplikacji można zobaczyć na obrazkach.
Temat pracy: | Zderzenia sprężyste ciał na przykładzie symulacji komputerowej gry w bilard |
Autor: | Rafał Łapiński |
Promotor: | dr hab. Mirosław Brewczyk |
Opiekun: | mgr Krzysztof Gawryluk |
Specjalność: | Fizyka gier komputerowych i robotów |
Oddziaływania odgrywają kluczową rolę w przyrodzie. W pracy rozważano jedno z podstawowych oddziaływań - oddziaływanie kontaktowe (czyli popularnie nazywając ,,zderzenia ciał'') - i postarano się modelować je w komputerze. Przyjęto szereg uproszczeń - jak np. ciała to kule poruszające się po dwuwymiarowej płaszczyźnie, których jednak nie traktujemy jako bryły sztywne (dla prostoty całkowicie zaniedbujemy ruch obrotowy). Aby cała praca nabrała przyjaznej dla oka formy postanowiono wykorzystać grafikę komputerową (biblioteka OpenGL). W ten oto sposób powstała prawdziwa gra komputerowa - BILARD - która w sposób atrakcyjny demonstruje zderzenia wielu kul.
Temat pracy: | Detektory luminescencyjne w medycynie |
Autorka: | Anna Borodziuk |
Promotor: | dr Krystyna Perzyńska |
Specjalność: | Fizyka medyczna |
Rozwój metod diagnostycznych i terapeutycznych wykorzystujących promieniowanie jonizujące spowodował konieczność rejestracji powstającego promieniowania. Celem niniejszej pracy było przedstawienie najważniejszych detektorów luminescencyjnych i zakresu ich stosowalności w medycynie. Przedstawiono liczniki scyntylacyjne, detektory termoluminescencyjne oraz detektory działające w oparciu o zjawisko optycznie stymulowanej luminescencji. Dla porównania zaprezentowano aktualnie stosowane detektory półprzewodnikowe. Jak pokazano, detektory luminescencyjne znalazły szerokie zastosowanie, przede wszystkim w diagnostyce obrazowej: w tomografii komputerowej, scyntygrafii, radiografii i mammografii, a także pozytonowej tomografii emisyjnej oraz tomografii emisyjnej pojedynczego fotonu. Ponadto detektory termoluminescencyjne wykorzystuje się w ochronie radiologicznej i dozymetrii.
Temat pracy: | Wpływ pola magnetycznego na zwierzęta |
Autor: | Michał Mieszczyński |
Promotor: | dr hab. Marek Nikolajuk |
Specjalność: | Fizyka medyczna |
Celem pracy było przedstawienie wpływu pola magnetycznego na zwierzęta. W pierwszym rozdziale opisano pole magnetyczne, jego źródła oraz pole geomagnetyczne. W drugim rozdziale przedstawiono wybrane informacje o wpływie pola magnetycznego na zwierzęta migrujące. Opisany jest eksperyment pokazujący w jaki sposób jest widziane pole magnetyczne przez ptaki migrujące. Przedstawione zostały również przykłady zwierząt morskich korzystających ze zmysłu magnetycznego. W pracy wspomniany został wpływ pola magnetycznego na człowieka. Na koniec zostały opisane konsekwencje jakie powstają w organizmie zwierzęcym po ekspozycji na stałe pole magnetyczne o niskiej i wysokiej częstotliwości.
Temat pracy: | Fizyka na tropie przestępcy |
Autor: | Marek Błażko |
Promotor: | dr Anna Go |
Specjalność: | Fizyka medyczna |
Praca ma na celu przedstawienie wybranych metod kryminalistyki, które wykorzystują fizykę. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów i zakończenia. Rozdział pierwszy na samym początku zarysowuje pojęcie kryminalistyki i przedstawia kilka jej definicji. Prócz tego zawiera on również krótką historię dziejów kryminalistyki połączonej z początkami medycyny sądowej gdyż właśnie z niej wyłoniła się kryminalistyka. Ostatnim ważnym zagadnieniem przedstawionym w tym dziale są ogólne metody pracy kryminalistyki. W rozdziale drugim zdefiniowane jest pojęcie przestępstwa i scharakteryzowane są w nim, podzielone na grupy, różne rodzaje przestępstw. Główny rozdział pracy czyli rozdział trzeci dotyczy zastosowania fizyki w działaniach kryminalistycznych. W pierwszej kolejności omówione są ślady cieplne i metody ich wykrywania, czym one są i jakie mają znaczenie w kryminalistyce. Prócz tego szczegółowo opisane są urządzenia oraz ich sposoby działania pomagające wykryć ślady cieplne – termograf i termowizor. Kolejny rozdział dotyczy zastosowania fotografii w promieniach podczerwonych, ultrafioletowych i RTG. Ważną rolę w badaniach kryminalistycznych odgrywają spektroskopia i spektrometria, którym poświęcony jest kolejny fragment pracy. Opisane w tym fragmencie są m. in: spektroskopia VIS-UV, spektroskopia IR, spektroskopia masowa oraz rezonansowa spektroskopia Ramanna. Na końcu rozdziału trzeciego wyjaśnione jest pojęcie mikrośladów oraz ich znaczenie w kryminalistyce. Opisane są tam również rodzaje mikroskopów i mikroskopii wykorzystywane w trakcie policyjnych śledztw.
Temat pracy: | Od fizyki do estetyki dźwięków |
Autorka: | Małgorzata Dąbrowska |
Promotor: | dr Anna Go |
Specjalność: | Fizyka medyczna |
Praca dotyczy zjawisk fizycznych odpowiedzialnych za odbiór dźwięku, począwszy od jego poznania, poprzez metody wzbudzania fali dźwiękowej w różnych grupach instrumentów i analizy częstotliwościowej w muzyce, aż po zjawiska rezonansu i dudnienia wykorzystywanych powszechnie w grze na instrumencie.
Temat pracy: | Wpływ stanu nieważkości na organizm człowieka |
Autorka: | Magdalena Pućkowska |
Promotor: | dr hab. Marek Nikolajuk |
Specjalność: | Fizyka medyczna |
Celem pracy było opisanie wpływu stanu nieważkości na organizm człowieka. Praca składa się ze wstępu, czterech rozdziałów i zakończenia. W pierwszym rozdziale opisana została historia podróży kosmicznych, w trzecim - życie codzienne na stacji kosmicznej. W czwartym, najobszerniejszym wpływ nieważkości na organizm człowieka.
Temat pracy: | Arduino i druk 3D w prototypowaniu małych robotów mobilnych |
Autorka: | Noemi Cieślińska |
Promotor: | dr Cezary Walczyk |
Specjalność: | Fizyka ogólna |
Temat pracy: | Generowanie fal solitonowych w wąskim kanale - trójwymiarowa wizualizacja w bibliotece graficznej OpenGL |
Autorka: | Emilia Koczewska |
Promotor: | dr Krzysztof Gawryluk |
Specjalność: | Fizyka ogólna |
Celem pracy było stworzenie programu komputerowego obrazującego powstawanie solitonów na wodzie z wykorzystaniem grafiki trójwymiarowej. Symulacja numeryczna miała odtwarzać eksperyment J. Scotta Russella z roku 1834, który jako pierwszy zaobserwował powstanie fal na wodzie o zaskakujących cechach - propagacji fal w wąskim kanale bez zmiany kształtu i o stałej prędkości. W pracy wykorzystano przybliżenie "płytkiej wody" w celu symulacji pełnych równań Naviera-Stokesa.
Programy komputerowe napisano w języku C/C++ z wykorzystaniem biblioteki OpenGL oraz GLUT.
Temat pracy: | Orbitale atomowe - obrazowanie w języku Java |
Autor: | Kamil Gliński |
Promotor: | dr hab. Mirosław Brewczyk |
Opiekun: | dr Krzysztof Gawryluk |
Specjalność: | Fizyka ogólna |
Najbardziej przemawiającym do wyobraźni sposobem prezentowania informacji i otrzymanych wyników jest interpretacja graficzna. Grafika w dzisiejszych czasach jest popularnym środkiem dydaktycznym. Łatwiej jest zrozumieć i zapamiętać rysunki, niż „suchy tekst”. Najgorzej jest natomiast ze wzorami - te są niekiedy czytelne dla wąskiej grupy osób, które przeszły zaawansowany kurs matematyki bądź fizyki. Mechanika kwantowa jest natomiast „usłana” wzorami bardzo gęsto. Dlatego postawiłem sobie za cel przetworzenie ich na „zrozumiały język”, czyli grafikę.
Celem pracy było stworzenie aplikacji komputerowej, która rysuje gęstość prawdopodobieństwa występowania elektronu w atomie wodoru. Powstała aplikacja może dzięki temu posłużyć jako narzędzie dydaktyczne i pomoc w nauce kwantowej budowy atomu.
Programowano grafikę z wykorzystaniem biblioteki graficznej OpenGL w języku Java (środowisko NetBeans).
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.