Temat pracy: | Zastosowanie żyroskopów i akcelerometrów w technice przechwytywania ruchu i komputerowej animacji szkieletowej |
Autor: | Rafał Łupiński |
Promotor: | dr Krzysztof Gawryluk |
Specjalność: | Fizyka gier komputerowych i robotów |
Celem niniejszej pracy jest próba wykorzystania żyroskopów i akcelerometrów w technice przechwytywania ruch (ang. Motion Capture) i komputerowej animacji szkieletowej. Technika Motion Capture polega na nagrywaniu ruchów aktora i ich późniejszym odtworzeniu w postaci animacji postaci komputerowej. Animacje tego typu wykorzystuje się głównie w przemyśle gier wideo lub w kinematografii. Najpopularniejsze obecnie zestawy składają się z zestawu kamer ustawionych z kilku stron pomieszczenia. Aktor ubrany jest w specjalny ciemny kombinezon pokryty jasnymi odblaskowymi punktami. Specjalne, płatne oprogramowanie analizuje obraz z kamer odczytując ruch aktora i odtwarzając go w środowisku graficznym. Koszt takiego zestawu waha się w przedziale od 25k do 500k dolarów.
Praca dotyczy sprawdzenia możliwości wykorzystania w technice Motion Capture żyroskopów i akcelerometrów - tanich komponentów, w opozycji do profesjonalnego sprzętu. W tym celu wybrano niewielki układ scalony MPU6050, będący cyfrowym żyroskopem i akcelerometrem. W warstwie sprzętowej wykorzystano również platformę Arduino UNO. Oprogramowanie oparto o otwarto źródłowe środowisko Arduino IDE oraz Blender a także własne kody zbierające dane (programowanie w języku C++) i je wizualizujące (programowanie w języku python).
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.