Fizyka o profilu ogólnym

Specjalność: Fizyka (studia I-go i II-go stopnia)

Opis kierunku:

Fizyka jest dziedziną nauki, której przedmiotem badań są procesy zachodzące w przyrodzie i prawa nimi rządzące. Osiągnięcia fizyki były i są podstawą rozwoju cywilizacyjnego i gospodarczego. Studia z fizyki pozwalają nie tylko na zrozumienie fundamentalnych zjawisk przyrody, ale ułatwiają również rozumienie współczesnych procesów społecznych i gospodarczych. Ponieważ metody fizyki są uniwersalne i mogą być wykorzystywane w wielu dziedzinach, niejednokrotnie nawet odległych od fizyki absolwent fizyki może pokierować swoim rozwojem w dowolnym kierunku.

Etapy kształcenia:

Studenci specjalności Fizyka ogólna mogą zdobywać wiedzę na studiach I (licencjackich), II (magisterskich) oraz III-stopnia (doktoranckich).

Moduły przedmiotów wchodzące w skład programu studiów I-go stopnia:
kształcenie ogólne, podstawy fizyki, elementy fizyki teoretycznej, zastosowania fizyki, narzędzia matematyki i informatyki.

Moduły przedmiotów wchodzące w skład programu studiów II-go stopnia:
kształcenie ogólne, fizyka doświadczalna, fizyka teoretyczna, metody matematyczne i komputerowe.

Niebywałą zaletą studiowania na specjalności Fizyka ogólna jest doświadczalna weryfikacja najważniejszych praw fizyki w nowoczesnych i doskonale wyposażonych pracowniach:

Praktyki:

Na drugim roku studiów I-ego stopnia studenci mogą odbyć praktykę zawodową w jednym z ośrodków partnerskich.

Do najważniejszych firm, z którymi współpracuje wydział należą: Placówki Banku Pekao S.A oraz Podlaski Urząd Wojewódzki.

Perspektywy zawodowe:

Studia na specjalności Fizyka ogólna pozwalają przygotować wykwalifikowanych specjalistów do pracy w:

  • laboratoriach i instytutach naukowych,
  • przemysłowych centrach rozwojowych
  • zakładach przemysłowych np. bazujących na technikach radiacyjnych,
  • firmach informatycznych, produkcyjnych i usługowych
  • instytucjach wymagających jakościowej i ilościowej analizy danych oraz modelowania procesów.

Dodatkowo absolwenci II-go stopnia mogą zdobyć merytoryczne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela fizyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (do zdobycia uprawnień nauczyciela wymagana jest realizacja Modułu dydaktycznego, odbywającego się zarówno podczas studiów I jak i II stopnia).

Przykładowe prace:

  • Krzysztof Szerenos „Badanie ultraszybkiej dynamiki spinów w wybranych warstwach granatów”, praca magisterska pod kierunkiem dr hab. Andrzeja Stupakiewicza.
    Przeprowadzone zostały badania ultraszybkiej dynamiki spinów w cienkich warstwach granatu itrowo-żelazowego domieszkowanego kobaltem. W eksperymentach zastosowano metodę czasowo-rozdzielczej spektroskopii dwuwiązkowej w oparciu o magnetooptyczny efekt Faradaya. Do wzbudzenia precesji magnetyzacji wykorzystano nietermiczny efekt fotomagnetyczny, który polega na indukowaniu anizotropii magnetycznej. Badania zostały przeprowadzone w funkcji zewnętrznego pola magnetycznego, polaryzacji wiązki pompującej, długości fali wiązki oraz temperatury w zakresie 300-500 K. Wyznaczone zostały zależności amplitudy, częstości i czasu zaniku precesji wektora magnetyzacji oraz parametru tłumienia Gilberta. Wyniki pomiarów znajdują się w dobrej zgodności z wynikami symulacji częstotliwości mody rezonansu ferromagnetycznego. Uzyskane rezultaty przyczynią się do lepszego zrozumienia zjawisk magnetycznych w ultraszybkiej skali czasowej.
    ksze.gif
  • Krzysztof Hryniewicz, "Niebieskie kwazary w przeglądzie Sloan Digital Sky Survey", praca magisterska pod kierunkiem dr hab. Marka Nikołajuka.
    W pracy przedstawiono wyniki przeglądu Sloan Digital Sky Survey ponad 100 tys. kwazarów. Zostały znalezione tajemnicze kwazary, posiadające słabe linie emisyjne produkowane przez otoczenie centralnej czarnej dziury.
    (Uwaga promotora: Praca została opublikowana w czasopiśmie Monthly Notices of the Royal Astronomical Society; absolwent studiował dalej w Obserwatorium Astronomicznym Uniwersytetu Genewskiego, Szwajcaria).
    praca_magisterska_medyczna_4.jpg

Więcej przykładów znaleźć można na stronach poświęconych najciekawszym, dotychczas obronionym pracom licencjackim i magisterskim.

„Mówi się” o fizyce ogólnej:

  • "Fizykę można studiować z wielu powodów: rozwój intelektualny, pewność zatrudnienia w branżach, gdzie zawsze brakuje fizyków lub po prostu najzwyklejsza ciekawość świata. Ja osobiście miałem szczęście brać udział w badaniach naukowych jeszcze jako licealista. Chociaż nie było to nic przełomowego, do dziś pamiętam dzień kiedy poczułem jak to jest wiedzieć coś o tym świecie jako pierwszy i móc o tym wszystkim opowiedzieć. Wtedy też zrozumiałem skąd tyle pasji w naukowcach." Grzegorz Ostapczuk – student
  • „Fizyka jest fascynująca i wszechobecna. Cały świat rządzony jest prawami fizycznymi, a z ich praktycznymi zastosowaniami spotykamy się na co dzień. Nadal jednak wiele tajemnic Wszechświata czeka na swojego odkrywcę. Daje to fizykom nieustanną szansę rozwoju oraz perspektywę znalezienia pasjonującej pracy.” dr Wojciech Olszewski - wykładowca
©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.