Symulator samochodu

18.07.2024
 
Temat pracy: Symulator samochodu
Autor: Maciej Ciężkowski
Promotor: dr hab. Mirosław Brewczyk
Opiekun: mgr Tomasz Karpiuk
Specjalność: Fizyka gier komputerowych i robotów

Celem pracy było stworzenie fizycznego modelu jazdy samochodem w dwóch i w trzech wymiarach. Samochód był modelowany przez bryłę sztywną (prostokąt w 2D, sześcian w 3D), połączoną z kołami (w postaci punktów materialnych) za pomocą sprężyn (oscylatory harmoniczne). Do znalezienia równań ruchu posłużono się tzw. formalizmem Lagrange'a. Tak znalezione równania uzupełniono o człony odpowiedzialne za rozpraszanie energii poprzez tarcie.

W oparciu o ten model stworzono aplikację pozwalającą na dowolną zmianę prawie wszystkich parametrów symulacji. Wszytko zostało przedstawione w postaci bardzo atrakcyjnej grafiki wyświetlanej w czasie rzeczywistym. Wykorzystano bibliotekę graficzną OpenGL (to ta sama biblioteka, dzięki której mogliśmy się bawić w Quake, Quake2 i Quake3 Arena). Do dyspozycji jest kilka scenerii i rodzajów nawierzchni. Efekty działania aplikacji można zobaczyć na obrazkach.


3s.jpg

 

©2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.