Prototyp gry komputerowej z łamigłówkami fizycznymi - realizacja w programach Blender i Godot

19.07.2024

Temat pracy: Prototyp gry komputerowej z łamigłówkami fizycznymi - realizacja w programach Blender i Godot
Autor: Tomasz Kubajka
Promotor: dr Krzysztof Gawryluk
Specjalność: Fizyka gier komputerowych i robotów
Praca licencjacka dotyczy stworzenia prototypu gry komputerowej z łamigłówkami fizycznymi, wykorzystując programy Blender i Godot.
tk-40.png
Celem pracy jest połączenie rozrywki z nauką fizyki poprzez eksplorację modelu budynku Wydziału Fizyki Uniwersytetu w Białymstoku. Gracz będzie musiał rozwiązywać łamigłówki i znaleźć sposób na opuszczenie budynku w ograniczonym czasie. Mechanika podnoszenia przedmiotów, łamigłówki fizyczne i element losowości mają uatrakcyjnić rozgrywkę. Blender posłuży do tworzenia modelu budynku, a silnik Godot do implementacji mechanik i interakcji w grze.
Duża część pracy to przygotowanie modelu Kampusu UwB, gdzie mieści się Wydział Fizyki UwB. Właściwie skupiono się tylko (aż?) na jednym skrzydle (z wszystkich 4), bo rozgrywka ograniczyła się właśnie do Wydziału Fizyki. Wykorzystano plany architektoniczne pomieszczeń aby oddać rzeczywisty rozkład pomieszczeń i korytarzów. Modelowano w Blenderze.
tk-33.png
tk-34.png
Elementy łamigłówek nie są czymś nowym w grach komputerowych - wielu graczy to lubi i wiele gier z powodzeniem to realizuje. Tutaj mamy jedynie trzy typy zagadek - szukanie kluczy i otwieranie drzwi (na dwa sposoby) oraz uruchamianie przycisku otwierających drzwi. 
tk-55.png
W powyższym przykładzie należy odnaleźć odpowiednią liczbę odważników aby przycisk (z wagą szalkową i zagadką) otworzył odpowiednie drzwi. 
tk-50.png
Tutaj drzwi otworzą się po zbliżeniu odpowiedniej karty (odpowiedniej = karta z elektronami odpowiadająca etykiecie przy drzwiach).
Należy zauważyć, że o ile poruszanie się po wirtualnym Wydziale Fizyki jest ciekawe (prawidłowo odwzorowane pomieszczenia) to same łamigłówki nie są jakoś porywające. Z pewnością dysponując większym czasem na realizację projektu możnaby to zmienić - uatrakcyjniając samą rozgrywkę. Student poprawnie zaimplementową ruch gracza (kontroler FPS) jak i mechanikę podnoszenia/upuszczania przedmiotów. Łamigłówki (choć proste) są także poprawnie zaprogramowane. Niewątpliwie student nabył doświadczenia z pracą nad dużym projektem, który doprowadził do końca.
©2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.