Cyberiada to Mistrzostwa tworzenia gier komputerowych - czyli ogólnopolskie zawody, w których drużyny rywalizują ze sobą tworząc własną grę komputerową. Nazwa nawiązuje do twórczości Stanisła Lema i jego tomu "Cyberiady" - dlatego często pojawiają się pojęcia "roboty", "konstruktorzy" itd. Projekt skierowany jest do amatorów-studentów, którzy "dopiero-co" uczą się projektowania i programowania gier wideo. Nie jest wymagana znajomość profesjonalnego oprogramowania, czy sama umiejśtność programowania - tego mają nauczyć warsztaty Cyberiady. Tak miało być w teorii ;-)
„Mistrzostwa w Projektowaniu Gier Komputerowych - Cyberiada” odbywają się w ramach Program Rozwoju Talentów Informatycznych na lata 2019-2029 przyjętego uchwałą nr 43 Rady Ministrów z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Program Rozwoju Talentów Informatycznych na lata 2019–2029” (M.P. z 2019 r. poz. 571, z późn. zm.). Dofinansowanie projektu otrzymała FUNDACJA TWÓRCZOŚCI, EDUKACJI I ANIMACJI MŁODZIEŻY - "TEATRIKON" z siedzibą w Lublinie. Partnerem Cyberiady są: Ten Square Games S.A., Centrum Badań Gier Wideo UMCS Lublin, Uniwersytet Morski w Gdyni, Polskie Towarzystwo Badania Gier, Reality Unit Sp. z o.o., Instytut Komunikacji Społecznej i Mediów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Zawodnicy zgrupowani są w tzw. "bazach" - w każdej znajduje się jedna, lub kilka drużyn. Drużyny to 6 do 9 osób podzielonych według roli w zespole (są programiści, graficy i scenarzyści). Wspomniane bazy to:
- Baza Czarta (lokalizacja – Lublin)
- Baza Krasnali (lokalizacja – Wrocław)
- Baza Żubra (lokalizacja – Białystok)
- Baza Łuczniczki (lokalizacja – Bydgoszcz)
- Baza Smoka (lokalizacja – Kraków)
Udało się nam zebrać drużynę z Wydziały Fizyki - 6 osób podjęły wyzwanie dodatkowych obowiązków, ale także dobrej zabawy i stworzenia czegoś konkretnego w trakcie swoich studiów. Nie jest to takie oczywiste, bo nasi studenci mają dużo zajęć z trudnych przedmiotów (matematyka! fizyka!) no i dużo sprawozdań do wykonania (cotygodniowe laboratoria fizyczne kończą się przygotowaniem dokumentu przez studenta - to spory nakład pracy!). Nasz adrużyna nazywa się Cyberwojownicy i w jej skład wchodzą (kolejność przypadkowa, osoby przekreślone zrezygnowały z uczestnictwa w zawodach po drugim zjeździe):
- Agnieszka Sadowska, studentka 2-go roku fizyki, specjalność Fizyka gier komputerowych i robotów, rola: experience design,
- Stanisła Jakimowicz, student 1-szego roku fizyki, specjalność Fizyka gier komputerowych i robotów, rola: game developement,
- Szymon Bielicki, student 1-szego roku fizyki, specjalność Fizyka gier komputerowych i robotów, rola: game design,
- Rafał Łapiński, student 2-go roku fizyki, specjalność Fizyka gier komputerowych i robotów, rola: game developement,
- Paweł Jarmacewicz, student 2-go roku fizyki, specjalność Fizyka gier komputerowych i robotów, rola: game design, lider zespołu,
- Karolina Sidorczuk, studentka 2-go roku fizyki magisterskiej, absolwentka specjalności Fizyka gier komputerowych i robotów, rola: experience design,
Artsiom Suravets, Wydział Fizyki UwB, rola: game developement,
Mateusz Boguszewski, Instytut Informatyki UwB, rola: game developement,
Sebastian Balwicki, Kognitywistyka UwB, rola: experience design,
-
Nadia Ostrowska, Kognitywistyka UwB, rola: experience design.
Pierwsze warsztaty w Białymstoku odbyły się w listopadzie 2021 r i obejmowały: początkowy kurs programowania w Unity
„od zera" (7h + 5h, dwa dni) oraz wprowadzenie do narzędzi pracy w grupach (np. figma). Jak się szybko okazało, tworzenie gry komputerowej to nie tylko samo programowanie - to także współpraca między uczestnikami, wymiana pomysłów i materiałów (np. grafik, muzyk). Dlatego zaistniała ogromna konieczność pracy na narzędziach umożliwiających komunikację zdalną, transfer plików itd. Jednym z pierwszych, znaczących kroków było poznanie narzędzia kontroli wersji -
GIT. Narzędzie to jest standartem pracy w wielu firmach, szczególnie w gamedevie. Odbyła się też prelekcja dotycząca zwinnej metodyki pracy - Agile. Wyjaśnione zostało na czym ma polegać praca nad projektem, który cały czas dostosowuje się do oczekiwań kienta. To wszystko dobitnie pokazuje, że nie tylko twarde umiejętności (programowanie, tworzenie grafik) liczy się w Cyberiadzie, ale także samo zarządzanie projektem.
Pierwsze warsztaty w białostockim Nie-Teatrze, 23 listopad 2021 r.
Kolejny zjazd w grudniu to już tylko wykłady (niestety, bez praktyki) o tworzeniu gier, stylach i technikach w grafice komputerowej. Zajęcia prowadzili osoby z sektora prywatnego, zajmujące się zagadnieniami gamedevu na co dzień zawodowo -
Poligon Studio z Lublina. Miliśmy okazję posłuchać o tworzeniu gier rozpoczynjąc od ... planszówek! Omówione zostały kluczowe etapy tego procesu (pomysł/projekt/rototy/produkt końcowy) z określeniem czasochłonności, o klasyfikacji gier ze względu na ich rodzaj, o typach graczy (killer/socializer/achiver/explorer) i ich dominującach cechach, o motywowaniu gracza i zanurzeniu go w naszą zabawę (prelekcję poprowadził Michał Sieńko). Potem wysłuchaliśmy motywuje wystąpienie o pracy nad projektem, twardymi umiętnościami (tworzenie kodu gry) i podstawowymi pojęciami, jak MVP (Sylwester Osik). Na koniec odbyło się spotkanie z artystą malarzem, grafikiem 3D w jednej osobie, opowiadającym o stylach graficznych w grach wideo (choć nie tylko graficznych), a także trochę o teksturach i wykorzystaniu narzędzia Substance Painter (Rafał Miedziocha).
Po dwudniowej części wykładowo/warsztatowej odbyły się całodobowe zawody tworzenia gry, tzw. game-jam. Cyberwojownicy
zajęli 3-cie miejsce - ale to i tak duży sukces, bo to ich pierwsza gra w życiu oraz pierwsza praca w zespole, gdzie jeszcze niebardzo wiadomo kto co ma robić i jak się ze sobą dogadać ;-) Efekt pracy naszego zespołu (a także i innych) można obejrzeć klikając ostatni link. Drugi zjazd warsztatowy to także reorganizacja drużyny - dwie osoby odeszły do innego zespoły, dwie zrezygnowały z Cyberiady.
Koordynowaniu zajęć naszych Cyberwojowników podjął się dr har. Tomasz Karpiuk, prof UwB - w ramach swojego koła tworzenia gier komputerowych Fi-GieL, przy asyście dr Krzysztofa Gawryluka (obaj panowie aktynie zaangażowani w tworzeniu specjalności
Fizyka gier komputerowych i robotów). Regionalną koordynatorką projektu Cyberiady jest Adrianna Gregorczuk (absolwentka UwB).
(c) KG 2021