Cyberiada to Mistrzostwa tworzenia gier komputerowych - czyli ogólnopolskie zawody, w których drużyny rywalizują ze sobą tworząc własną grę komputerową. Nazwa nawiązuje do twórczości Stanisła Lema i jego tomu "Cyberiady" - dlatego często pojawiają się pojęcia "roboty", "konstruktorzy" itd. Projekt skierowany jest do amatorów-studentów, którzy "dopiero-co" uczą się projektowania i programowania gier wideo. Nie jest wymagana znajomość profesjonalnego oprogramowania, czy sama umiejśtność programowania - tego mają nauczyć warsztaty Cyberiady. Tak miało być w teorii ;-)
„Mistrzostwa w Projektowaniu Gier Komputerowych - Cyberiada” odbywają się w ramach Program Rozwoju Talentów Informatycznych na lata 2019-2029 przyjętego uchwałą nr 43 Rady Ministrów z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Program Rozwoju Talentów Informatycznych na lata 2019–2029” (M.P. z 2019 r. poz. 571, z późn. zm.). Dofinansowanie projektu otrzymała FUNDACJA TWÓRCZOŚCI, EDUKACJI I ANIMACJI MŁODZIEŻY - "TEATRIKON" z siedzibą w Lublinie. Partnerem Cyberiady są: Ten Square Games S.A., Centrum Badań Gier Wideo UMCS Lublin, Uniwersytet Morski w Gdyni, Polskie Towarzystwo Badania Gier, Reality Unit Sp. z o.o., Instytut Komunikacji Społecznej i Mediów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Zawodnicy zgrupowani są w tzw. "bazach" - w każdej znajduje się jedna, lub kilka drużyn. Drużyny to 6 do 9 osób podzielonych według roli w zespole (są programiści, graficy i scenarzyści). Wspomniane bazy to:
Pierwsze warsztaty w białostockim Nie-Teatrze, 23 listopad 2021 r.
Kolejny zjazd w grudniu to już tylko wykłady (niestety, bez praktyki) o tworzeniu gier, stylach i technikach w grafice komputerowej. Zajęcia prowadzili osoby z sektora prywatnego, zajmujące się zagadnieniami gamedevu na co dzień zawodowo - Poligon Studio z Lublina. Miliśmy okazję posłuchać o tworzeniu gier rozpoczynjąc od ... planszówek! Omówione zostały kluczowe etapy tego procesu (pomysł/projekt/rototy/produkt końcowy) z określeniem czasochłonności, o klasyfikacji gier ze względu na ich rodzaj, o typach graczy (killer/socializer/achiver/explorer) i ich dominującach cechach, o motywowaniu gracza i zanurzeniu go w naszą zabawę (prelekcję poprowadził Michał Sieńko). Potem wysłuchaliśmy motywuje wystąpienie o pracy nad projektem, twardymi umiętnościami (tworzenie kodu gry) i podstawowymi pojęciami, jak MVP (Sylwester Osik). Na koniec odbyło się spotkanie z artystą malarzem, grafikiem 3D w jednej osobie, opowiadającym o stylach graficznych w grach wideo (choć nie tylko graficznych), a także trochę o teksturach i wykorzystaniu narzędzia Substance Painter (Rafał Miedziocha).
Po dwudniowej części wykładowo/warsztatowej odbyły się całodobowe zawody tworzenia gry, tzw. game-jam. Cyberwojownicy zajęli 3-cie miejsce - ale to i tak duży sukces, bo to ich pierwsza gra w życiu oraz pierwsza praca w zespole, gdzie jeszcze niebardzo wiadomo kto co ma robić i jak się ze sobą dogadać ;-) Efekt pracy naszego zespołu (a także i innych) można obejrzeć klikając ostatni link. Drugi zjazd warsztatowy to także reorganizacja drużyny - dwie osoby odeszły do innego zespoły, dwie zrezygnowały z Cyberiady.
Koordynowaniu zajęć naszych Cyberwojowników podjął się dr har. Tomasz Karpiuk, prof UwB - w ramach swojego koła tworzenia gier komputerowych Fi-GieL, przy asyście dr Krzysztofa Gawryluka (obaj panowie aktynie zaangażowani w tworzeniu specjalności Fizyka gier komputerowych i robotów). Regionalną koordynatorką projektu Cyberiady jest Adrianna Gregorczuk (absolwentka UwB).
(c) KG 2021
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.