Studencka drużyna z Wydziału Fizyki Uniwersytetu w Białymstoku zdobyła II miejsce podczas ogólnopolskich Mistrzostw w Projektowaniu Gier Komputerowych – Cyberiada. Wielomiesięczna rywalizacja zakończyła się na początku września, finałową „Bitwą konstruktorską”, czyli 24-godzinnym game jam.
Drużyna Cyber Wojowoników z Fizyki. Na
zdjęciu od lewej: dr Krzysztof Gawryluk (UwB, opiekun), Stanisław Jakimowicz (UwB, student), Paweł Jarmacewicz (UwB, student), Karolina Sidorczuk (UwB, student), Paweł Malinowski (GWSP, student), Dominik Fidziukiewicz (UMCS, student), mgr Kamila Piskorz (UMCS, opiekun), dr hab. Tomasz Karpiuk, prof UwB (opiekun).
Cyberiada została zorganizowana przez Fundację Twórczości, Edukacji i Animacji Młodzieży „Teatrikon”, w ramach Programu Rozwoju Talentów Informatycznych Ministra Cyfryzacji. Jak informują organizatorzy, najważniejszy cel przedsięwzięcia to zaktywizowanie studentów i studentek z całej Polski pod kątem rozwoju najbardziej zaawansowanych umiejętności informatycznych, jakie są konieczne do efektywnego projektowania gier komputerowych. Mistrzostwa odbyły się po raz pierwszy.
W Cyberadzie mogły brać udział drużyny liczące od 6 do 9 osób. Rywalizacja – od etapu kwalifikacji do finałowej „Bitwy konstruktorskiej” – trwała 9 miesięcy. W tym czasie studenci tworzyli konkursową grę główną, ale też brali udział w t.zw. game jam’ach (całodobowych zawodach tworzenia gier), rozwiązywali przygotowane przez organizatorów zadania, uczestniczyli w warsztatach, wykładach i konsultacjach online.
Każdy studencki zespół miał też swoich opiekunów. Na Wydziale Fizyki UwB tej roli podjęli się dr Krzysztof Gawryluk i dr hab. Tomasz Karpiuk prof. UwB.
-
Udało nam się skompletować zespół, złożony z szóstki studentek i studentów. Jak się jednak okazało, udział w Cyberiadzie wymagał bardzo dużo czasu i zaangażowania, ponieważ mistrzostwa obejmują wiele różnych aktywności. W efekcie nie wszyscy pierwotni członkowie drużyny dotrwali do końca. Podobne problemy pojawiły się także w innych zespołach, dlatego organizatorzy zgodzili się, by w finale składy drużyn mogły zostać uzupełnione o nowych zawodników, niekoniecznie związanych z daną uczelnią – relacjonuje dr Krzysztof Gawryluk.
Gra główna przygotowana w ramach Cyberiady przez zespół z UwB zatytułowana jest „Into the Void and Beyond” – można ją pobrać ze
strony internetowej.
Podczas finałowej „Bitwy konstruktorskiej”, która odbyła się 2 września w Warszawie, w składzie drużyny Cyber Wojowników wystąpiła trójka studentów Wydziału Fizyki UwB: Stanisław Jakimowicz, Paweł Jarmacewicz oraz Karolina Sidorczuk, wspomaganych przez Dominika Fidziukiewicza (UMCS), Pawła Malinowskiego (GWSP), a także Ignacego Zająca (UMCS).
Cyber Wojownicy zajęli II miejsce w klasyfikacji ogólnej. W nagrodę studenci odwiedzą studio gier Ten Square Games, gdzie spotkają się z czołowymi na świecie projektantami gier oraz wezmą udział w prelekcji i warsztatach pokazujących proces produkcji i dystrybuowania gier. Drużyna z UwB zdobyła też pozaregulaminowe wyróżnienie "akademikow" i nagrodę rzeczową: bon o wartości 1000 zł do wykorzystania w jednej z sieci sklepów.
Warto dodać, że w finale Cyberiady wzięła udział jeszcze jedna białostocka drużyna - Cookie Cutter Games, utworzona wspólnie przez studentów trzech uczelni (UwB, PB, UMB). Uniwersytet w Białymstoku reprezentowali w niej Arkadiusz Oskar Kuryło (student informatyki), Jakub Sowa (filozofia) oraz Dawid Romanowski (kulturoznawstwo). Opiekunem tego zespołu była doktorantka z UwB Urszula Abramowicz (socjologia).
Dwie finalowe drużyny podczas Cyberiady: Cyber Wojownicy oraz Cookie
Cutter Games.
źródło zdjęcia: https://www.facebook.com/cyberiada.games