Misja i strategia rozwoju

Misja i strategia rozwoju Wydziału Fizyki Uniwersytetu w Białymstoku

Dokument zatwierdzony przez Radę Wydziału Fizyki UwB

w dniu 23 czerwca 2014 r., aktualizowany 25 kwietnia 2016 r.

Wydział Fizyki Uniwersytetu w Białymstoku jako samodzielna jednostka funkcjonuje od 1 września 2007 roku na mocy Uchwały nr 514 Senatu UwB z dnia 28 marca 2007 roku. Realizuje misję zgodną z misją Uniwersytetu w Białymstoku. Prawie 50-letnie doświadczenie, datujące się od czasu powołania Studium Nauczycielskiego w Białymstoku w latach 50. ubiegłego wieku, zatrudniającego nauczycieli, którzy później stanowili kadrę Zakładu Fizyki funkcjonującego w ramach powołanej do życia w 1968 roku Filii UW w Białymstoku, pozwala określić podstawowe cele i obszary działania Wydziału Fizyki Uniwersytetu w Białymstoku dziś i w przyszłości. Podstawą opracowanej misji i strategii są uwarunkowania Wydziału Fizyki w momencie przeprowadzki z budynku przy ulicy Lipowej 41, gdzie skupiała się działalność naukowo-dydaktyczna społeczności fizyków uniwersyteckich od 1975 roku, do nowej siedziby w kampusie Uniwersytetu w Białymstoku przy ul. Ciołkowskiego. Wydział Fizyki przejawia szczególną dbałość o jak najwyższy poziom badań naukowych prowadzonych w Uniwersytecie w Białymstoku oraz zapewnia ofertę edukacyjną przygotowującą absolwentów do aktualnych potrzeb rynku pracy.

Strategia rozwoju Wydziału Fizyki – priorytety na lata 2014-2020

Strategia rozwoju Wydziału Fizyki jest zgodna z Misją Wydziału oraz głównymi priorytetami Strategii Rozwoju Uniwersytetu w Białymstoku.

Zadania ogólne

• dążenie do utrzymania kadry naukowo-dydaktycznej o wysokich kompetencjach merytorycznych, publikującej w renomowanych czasopismach naukowych,
  • utrzymywanie szerokiej współpracy naukowej z ośrodkami krajowymi i zagranicznymi,
  • pozyskiwanie środków finansowych na badania poprzez aktywny udział w realizacji projektów krajowych i międzynarodowych,
  • zapewnienie oferty edukacyjnej dostosowanej do potrzeb rynku pracy,
  • dążenie do ciągłego podnoszenia jakości kształcenia.

Zadania szczegółowe w zakresie rozwoju naukowego

• uzyskanie uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego w zakresie fizyki,
  • transfer nauki do praktyki, w szczególności do gospodarki,
  • kadrowe i finansowe wzmacnianie tematyk badawczych zgodnych z priorytetowymi kierunkami rozwoju nauki i technologii w Polsce,
  • kontynuowanie badań z zakresu nanotechnologii, ważnej i priorytetowej tematyce w strategii rozwoju nauki w Polsce i Europie,
  • kontynuowanie badań różnorodnych właściwości magnetycznych obiektów typu ultracienkie warstwy i wielowarstwy (ciągłe i strukturyzowane) oraz procesów ultraszybkich zachodzących w różnych materiałach,
  • rozwój badań materiałów za pomocą technik polarymetrii rezonansowej z wykorzystaniem monochromatycznego źródła promieniowania spolaryzowanego kołowo oraz liniowo (Wydział Fizyki posiada jedyne laboratorium na świecie dysponujące możliwościami pomiarowymi efektu Mössbauera z użyciem czterech podstawowych stanów polaryzacyjnych),
  • kontynuacja współpracy, poprzez udział w Polskim Konsorcjum Projektu Virgo, z międzynarodowym konsorcjum Virgo Collaboration, umożliwiająca udział w poszukiwaniach fal grawitacyjnych za pomocą detektora Virgo oraz związanych z LIGO Scientific Collaboration detektorów LIGO i GEO600; współpraca z Virgo Collaboration jest jednym z przedsięwzięć umieszczonych na Polskiej Mapie Drogowej Infrastruktury Badawczej (opublikowanej w roku 2014),
  • udział w Polskim Konsorcjum Projektu Einstein Telescope na rzecz realizacji badań naukowych oraz projektowania i budowy aparatury naukowej w ramach międzynarodowego projektu badawczego mającego na celu budowę detektora fal grawitacyjnych trzeciej generacji,
  • kontynuacja i rozwój współpracy w ramach krajowej sieci LFPPI (Laboratorium Fizycznych Podstaw Przetwarzania Informacji),
  • utrzymanie nawiązanej współpracy z ośrodkami medycznymi i prowadzenie badaniach nad wykorzystaniem metod fizycznych w diagnostyce i terapii medycznej,
  • poszukiwanie nowych dziedzin współpracy z ośrodkami medycznymi.

Zadania szczegółowe w zakresie kształcenia

• uruchomienie studiów doktoranckich po uzyskaniu przez Wydział Fizyki uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego,
  • rozszerzenie oferty edukacyjnej Uniwersytetu o nowe specjalności i specjalizacje na obecnie prowadzonych kierunkach, np. fizyka nanomateriałów, inżynieria nowoczesnych materiałów,
  • występowanie z ofertą prowadzenia zajęć z technologii informacyjnych na innych wydziałach Uniwersytetu w Białymstoku,
  • dążenie do uruchomienia studiów II stopnia z informatyki stosowanej, ściśle związanych z praktycznymi zastosowaniami fizyki,
  • w miarę możliwości kadrowych dążenie do powoływania kierunków interdyscyplinarnych i makrokierunków.

Zadanie szczegółowe w zakresie infrastruktury

• budowa Obserwatorium Astronomicznego wraz z Planetarium,
  • uczestnictwo w projekcie i budowie Parku Doświadczeń w kampusie Uniwersytetu w Białymstoku,
  • wyposażenie istniejącej Pracowni Mikroskopii Skaningowej w mikroskop elektronowy z opcją litografii i Skaningowy mikroskop jonów FIB.

Zadania w zakresie współpracy ze środowiskiem

• zintensyfikowanie działań na rzecz pozyskiwania budżetowych i pozabudżetowych środków na badania,
  • rozwijanie współpracy z otoczeniem gospodarczym,
  • opracowanie programu intensywnej promocji Wydziału Fizyki.

Karty strategiczne działań Wydziału Fizyki ujęte w Strategii rozwoju Uniwersytetu w Białymstoku na lata 2014-2024

Działania zaplanowane na lata 2015-2017

DZIAŁANIE WSKAŹNIK/REZULTAT

(TERMIN REALIZACJI)

1.1.1.3 Motywacja poprzez system podwyżek, uwzględniająca publikowanie w czasopismach naukowych wysoko punktowanych Wprowadzenie kryterium liczby publikacji w czasopismach naukowych wysoko punktowanych do wydziałowych regulaminów ocen/nagród (lata 2015-2016)
1.1.4 Zwiększenie liczby projektów badawczych finansowanych ze źródeł zewnętrznych 1.1.4.2 Powołanie wydziałowych zespołów konsultacyjnych ds. projektów badawczych NCN, NPRH, NCBiR Uchwały rad wydziałów, zwiększenie współczynnika sukcesu w zdobywaniu finansowania projektów badawczych (rok 2015)
1.2.2 Zwiększenie aktywności w pozyskiwaniu naukowych projektów międzynarodowych 1.2.2.2 Opracowanie jasnych kryteriów awansu na dane stanowisko, uwzględniających udział w projektach międzynarodowych Liczba realizowanych projektów międzynarodowych (rok 2016)
3.1.1 Opracowanie Strategii rozwoju UwB na lata 2014-2024 3.1.1.2 Sformułowanie strategii rozwoju przez poszczególne wydziały oraz działy administracji centralnej Strategie rozwoju poszczególnych wydziałów (czerwiec 2015 r.)
3.2.3 Doskonalenie systemu motywującego pracowników administracji do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i rozwoju 3.2.3.1 Analiza posiadanego kapitału ludzkiego, uporządkowanie zakresu zadań i obowiązków Sprawozdanie z analizy (III kwartał 2015 r.)
3.2.8 Informatyzacja procesu zarządzania 3.2.8.3 Wdrożenie oprogramowania, w tym zapewnienie narzędzi informatycznych umożliwiających funkcjonowanie procedur zarządzania informatycznego Zarządzenia Rektora i Dziekanów wydziałów oraz funkcjonowanie nowych zasad w praktyce (I połowa 2017 r.)
3.3.1 Intensyfikacja współpracy z władzami miasta, regionu i biznesem 3.3.1.1 Identyfikacja możliwości rozszerzenia podmiotowego i przedmiotowego zakresu współpracy UwB oraz jej zacieśniania z władzami miasta, regionu i biznesem Ustalenie obszarów i podmiotów potencjalnych porozumień o współpracy (II kwartał 2015 r.)
3.3.4 Wzrost dostępności infrastruktury Uniwersytetu na potrzeby przedsięwzięć ważnych dla regionu i kraju 3.3.4.1 Opracowanie oferty udostępniania obiektów będących w dyspozycji UwB Dokument zawierający wykaz i opis budynków oraz warunki ich udostępniania (II kwartał 2015 r.)
3.3.7 Opracowanie i aktualizacja bazy kluczowych osiągnięć i produktów UwB 3.3.7.2 Identyfikacja kluczowych osiągnięć i produktów Wykaz i spis kluczowych osiągnięć i produktów UwB (IV kwartał 2015 r., proces ciągły)