Specjalność: Fizyka (studia I-go i II-go stopnia)

Rekrutacja w systemie IRK

Opis kierunku:

Fizyka jest dziedziną nauki, której przedmiotem badań są procesy zachodzące w przyrodzie i prawa nimi rządzące. Osiągnięcia fizyki były i są podstawą rozwoju cywilizacyjnego i gospodarczego. Studia z fizyki pozwalają nie tylko na zrozumienie fundamentalnych zjawisk przyrody, ale ułatwiają również rozumienie współczesnych procesów społecznych i gospodarczych. Ponieważ metody fizyki są uniwersalne i mogą być wykorzystywane w wielu dziedzinach, niejednokrotnie nawet odległych od fizyki absolwent fizyki może pokierować swoim rozwojem w dowolnym kierunku.

Etapy kształcenia:

Studenci specjalności Fizyka ogólna mogą zdobywać wiedzę na studiach I (licencjackich), II (magisterskich) oraz III-stopnia (doktoranckich).

Moduły przedmiotów wchodzące w skład programu studiów I-go stopnia:
kształcenie ogólne, podstawy fizyki, elementy fizyki teoretycznej, zastosowania fizyki, narzędzia matematyki i informatyki.

Moduły przedmiotów wchodzące w skład programu studiów II-go stopnia:
kształcenie ogólne, fizyka doświadczalna, fizyka teoretyczna, metody matematyczne i komputerowe.

Niebywałą zaletą studiowania na specjalności Fizyka ogólna jest doświadczalna weryfikacja najważniejszych praw fizyki w nowoczesnych i doskonale wyposażonych pracowniach:



Praktyki:

Na drugim roku studiów I-ego stopnia studenci mogą odbyć praktykę zawodową w jednym z ośrodków partnerskich.

Do najważniejszych firm, z którymi współpracuje wydział należą: Placówki Banku Pekao S.A oraz Podlaski Urząd Wojewódzki.

Perspektywy zawodowe:

Studia na specjalności Fizyka ogólna pozwalają przygotować wykwalifikowanych specjalistów do pracy w:

  • laboratoriach i instytutach naukowych,
  • przemysłowych centrach rozwojowych
  • zakładach przemysłowych np. bazujących na technikach radiacyjnych,
  • firmach informatycznych, produkcyjnych i usługowych
  • instytucjach wymagających jakościowej i ilościowej analizy danych oraz modelowania procesów.

Dodatkowo absolwenci II-go stopnia mogą zdobyć merytoryczne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela fizyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (do zdobycia uprawnień nauczyciela wymagana jest realizacja Modułu dydaktycznego, odbywającego się zarówno podczas studiów I jak i II stopnia).

Przykładowe prace licencjackie:

  • Kinga Anna Szarkowska „Strukturalne przejścia fazowe w stopach o wysokiej entropii konfiguracyjnej”, praca licencjacka pod kierunkiem dr hab. Katarzyny Rećko, prof. UwB.

    Celem pracy była analiza korelacji pomiędzy warunkami w jakich zachodziły strukturalne przejścia fazowe w stopach o wysokiej entropii konfiguracyjnej. Charakterystycznymi fazami występującymi w stopach wysokoentropowych są roztwory stałe i fazy międzymetaliczne. Występowanie danej fazy uwarunkowane jest ściśle określonymi parametrami. Najczęściej spotykane wśród stopów HEA struktury roztworów stałych to: BCC, FCC i HCP (rysunek), a faz międzymetalicznych to: fazy Zintla, Lavesa i σ. Badane stopy ulegają strukturalnym przejściom fazowym w ramach jednej struktury krystalicznej takim jak porządek ↔ nieporządek czy przejście translacyjne. 

    Absolwentce przyznano dyplom honorowy.

Korelacje pomiędzy rodzajem przejścia fazowego stopu HEA a ciśnieniem, temperaturą i liczbą atomową dodanego pierwiastka. Wstawka: (a) Wykres zależności natężenia refleksu (110) od podwojonego kąta dyfrakcji stopu AlCoCrFeNi w funkcji przyłożonego ciśnienia. (b) Obraz FFT lokalnego obszaru stopu HEA AlCoCrFeNi, do której przyłożono ciśnienie 42 GPa. 

  • Przemysław Bańkowski „Rozwój energetyki termojądrowej na świecie”, praca licencjacka pod kierunkiem dr Wojciecha Olszewskiego.

    Praca podejmuje tematykę reakcji syntezy jądrowej zachodzącej w jądrach gwiazd oraz w rozwijanych reaktorach termojądrowych. W zwięzły sposób opisano w niej kluczowe pojęcia fizyczne związane z fizyką jądrową oraz przedstawiono procesy termojądrowe, zachodzące w pierwszych minutach po Wielkim Wybuchu. Najwięcej uwagi poświęcono jednak zarysowaniu współczesnego stanu światowej energetyki, w szczególności metodom opartym na magnetycznym i inercyjnym sposobie uwięzienia plazmy. Wnioski pracy podkreślają znaczenie badań nad fizyką fuzji termojądrowej oraz możliwość zapewnienia czystego, taniego i bezpiecznego źródła energii dla przyszłych pokoleń.

    Absolwentowi przyznano dyplom honorowy.

Postęp w osiąganej wartości iloczynu potrójnego (linia niebieska), liczby tranzystorów w układach scalonych (linia czerwona), oraz energii cząstek w akceleratorach (linia zielona).

Przykładowe prace magisterskie:

  • Mateusz Kołodziejczyk „Przestrzenny zapis magnetyczny indukowany ultrakrótkimi impulsami światła w nanostrukturach”, praca magisterska pod kierunkiem dr hab. Andrzeja Stupakiewicza, prof. UwB.
    Przestrzenny zapis magnetyczny indukowany ultrakrótkimi impulsami światła w nanostrukturach hybrydowychZademonstrowano metodę optomagnetycznego zapisu holograficznego przy zastosowaniu nanostruktury ferrimagnetycznego stopu GdFeCo. Do wyłącznie optycznego zapisu wykorzystano pojedyncze femtosekundowe impulsy laserowe. Wykorzystano układ optyczny do zapisu i odtworzenia wzoru holograficznego w postaci przestrzennego rozkładu magnetyzacji w próbce. Stworzone zostało oryginalne oprogramowanie, które umożliwiło komputerowe generowanie oraz sterowanie zapisem wzorów holograficznych w sposób automatyczny. Przedstawiono wyniki badań zapisu holograficznego oraz zaprezentowano wpływ parametrów obrazowania na jakość uzyskanych obrazów. Przeprowadzona oraz zaprezentowana została analiza uzyskanych wyników. Porównano zmierzony w eksperymencie wpływ geometrii wzoru holograficznego na jakość otrzymanego hologramu z wynikami symulacji komputerowych.

    Absolwentowi przyznano Nagrodę Polskiego Towarzystwa Fizycznego za najlepszą pracę magisterską z optyki i fotoniki.

Reprezentacja obrazowa optomagnetycznygo hologramu napisu „UwB”.

  • Krzysztof Szerenos „Badanie ultraszybkiej dynamiki spinów w wybranych warstwach granatów”, praca magisterska pod kierunkiem dr hab. Andrzeja Stupakiewicza.
    Przeprowadzone zostały badania ultraszybkiej dynamiki spinów w cienkich warstwach granatu itrowo-żelazowego domieszkowanego kobaltem. W eksperymentach zastosowano metodę czasowo-rozdzielczej spektroskopii dwuwiązkowej w oparciu o magnetooptyczny efekt Faradaya. Do wzbudzenia precesji magnetyzacji wykorzystano nietermiczny efekt fotomagnetyczny, który polega na indukowaniu anizotropii magnetycznej. Badania zostały przeprowadzone w funkcji zewnętrznego pola magnetycznego, polaryzacji wiązki pompującej, długości fali wiązki oraz temperatury w zakresie 300-500 K. Wyznaczone zostały zależności amplitudy, częstości i czasu zaniku precesji wektora magnetyzacji oraz parametru tłumienia Gilberta. Wyniki pomiarów znajdują się w dobrej zgodności z wynikami symulacji częstotliwości mody rezonansu ferromagnetycznego. Uzyskane rezultaty przyczynią się do lepszego zrozumienia zjawisk magnetycznych w ultraszybkiej skali czasowej.
    ksze.gif
  • Krzysztof Hryniewicz, "Niebieskie kwazary w przeglądzie Sloan Digital Sky Survey", praca magisterska pod kierunkiem dr hab. Marka Nikołajuka.
    W pracy przedstawiono wyniki przeglądu Sloan Digital Sky Survey ponad 100 tys. kwazarów. Zostały znalezione tajemnicze kwazary, posiadające słabe linie emisyjne produkowane przez otoczenie centralnej czarnej dziury.
    (Uwaga promotora: Praca została opublikowana w czasopiśmie Monthly Notices of the Royal Astronomical Society; absolwent studiował dalej w Obserwatorium Astronomicznym Uniwersytetu Genewskiego, Szwajcaria).
    praca_magisterska_medyczna_4.jpg

Więcej przykładów znaleźć można na stronach poświęconych najciekawszym, dotychczas obronionym pracom licencjackim i magisterskim.

„Mówi się” o fizyce ogólnej:

  • "Fizykę można studiować z wielu powodów: rozwój intelektualny, pewność zatrudnienia w branżach, gdzie zawsze brakuje fizyków lub po prostu najzwyklejsza ciekawość świata. Ja osobiście miałem szczęście brać udział w badaniach naukowych jeszcze jako licealista. Chociaż nie było to nic przełomowego, do dziś pamiętam dzień kiedy poczułem jak to jest wiedzieć coś o tym świecie jako pierwszy i móc o tym wszystkim opowiedzieć. Wtedy też zrozumiałem skąd tyle pasji w naukowcach." Grzegorz Ostapczuk – student
  • „Fizyka jest fascynująca i wszechobecna. Cały świat rządzony jest prawami fizycznymi, a z ich praktycznymi zastosowaniami spotykamy się na co dzień. Nadal jednak wiele tajemnic Wszechświata czeka na swojego odkrywcę. Daje to fizykom nieustanną szansę rozwoju oraz perspektywę znalezienia pasjonującej pracy.” dr Wojciech Olszewski - wykładowca

Rekrutacja w systemie IRK


©2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.