Fizyka medyczna (studia I-go i II-go stopnia)
Opis kierunku:
Nieustanny rozwój diagnostyki medycznej wymaga wprowadzania nowych metod fizycznych wspomaganych technikami komputerowymi oraz nowych materiałów o unikalnych właściwościach. W obecnych czasach fizyk medyczny nie tylko obsługuje skomplikowaną aparaturę, ale również bierze czynny udział w planowaniu terapii i dbaniu o ochronę pacjentów przed jej ewentualnymi skutkami ubocznymi. Zatem podstawą wykształcenia dobrego specjalisty jest połączenie rzetelnej wiedzy o zjawiskach fizycznych z pokrewnymi dziedzinami nauki takimi jak chemia, biologia i informatyka.
Fizyka medyczna jest interdyscyplinarnym kursem łączącym fizykę i medycynę, dającym studentom możliwość nabycia umiejętności w wielu aspektach biochemicznych czy biomedycznych. Taka wiedza jest niezbędna we wspomaganiu zespołów lekarskich, szczególnie w zakresie technik obrazowania medycznego, zwłaszcza tych z użyciem promieniowania jonizującego. Absolwent fizyki medycznej nabywa również umiejętności niezbędne do prowadzenia badań naukowych.
Etapy kształcenia:
Studenci specjalności Fizyka medyczna mogą zdobywać wiedzę na studiach I (licencjackich), II (magisterskich) oraz III-stopnia (doktoranckich).
Moduły przedmiotów wchodzące w skład programu studiów I-go stopnia: kształcenie ogólne, podstawy fizyki, elementy fizyki teoretycznej, narzędzia matematyki i informatyki, zastosowania fizyki w medycynie i technice, kształcenie specjalistyczne i praktyczne.
Moduły przedmiotów wchodzące w skład programu studiów II-go stopnia: kształcenie ogólne, wybrane problemy fizyki, metody matematyczne i komputerowe, fizyka w praktyce medycznej.
Praktyki:
Już od drugiego roku studiów studenci odbywają zajęcia i praktyki w szpitalach, podczas których zapoznają się z wykorzystywaną aparaturą oraz podstawowymi badaniami wykonywanymi przez pracownie specjalistyczne (np. radiologiczną, dozymetryczną i medycyny nuklearnej). Studenci wyższych lat, w ramach programów MOST i Erasmus+ mogą ubiegać się o wyjazdy 1- i 2-semestralne do 16-stu uczelni partnerskich, głównie hiszpańskich czy greckich, staże krótko- i długoterminowe w ośrodkach krajowych i zagranicznych oraz kilkunastodniowe warsztaty neutronowe organizowane zwykle w marcu i wrześniu w atrakcyjnych europejskich ośrodkach reaktorowych.
Do najważniejszych lokalnych zakładów opieki zdrowotnej, z którymi współpracuje wydział należą: Białostockie Centrum Onkologii (partner w tworzeniu podstaw programowych), Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Białymstoku, Samodzielna Pracownia Laboratorium Obrazowania Molekularnego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, Klinika Okulistyki i Klinika Neurochirurgii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, Instytut Medycyny Doświadczalnej PAN w Warszawie.
Perspektywy zawodowe:
Studia na specjalności fizyka medyczna pozwalają przygotować wykwalifikowanych specjalistów do pracy w:
Ukończenie studiów magisterskich z fizyki medycznej jest jednym z wymaganych warunków przystąpienia do specjalizacji podyplomowej z fizyki medycznej w ośrodku zewnętrznym, kończącego się egzaminem państwowym.
Dodatkowo absolwenci II-go stopnia mogą zdobyć merytoryczne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela fizyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (do zdobycia uprawnień nauczyciela wymagana jest realizacja Modułu dydaktycznego, odbywającego się zarówno podczas studiów I jak i II stopnia).
Tematyka prac dyplomowych:
Nasi studenci realizują prace dyplomowe w zakresie radioterapii, wykorzystania nanocząstek w medycynie, obrazowania metodą rezonansu magnetycznego i wykorzystania fizyki w diagnostyce chorób okulistycznych i neurologicznych.
Przykładowe prace końcowe:
W pracy opisano fantom, który modelował strukturę nerwu wzrokowego. Wiązki modelujące włókna nerwowe zostały wykonane z wiązek nici dentystycznych, na które nałożono otoczki tłuszczowe. Fantom został poddany obrazowaniu metodą rezonansu magnetycznego. Z otrzymanych danych wyznaczono parametry anizotropii dyfuzji we włóknach fantomu. Wbrew oczekiwaniom, najsilniejszą dyfuzję zaobserwowano nie wzdłuż nici, ale w poprzek. Jest to wynik zaskakujący i wydaję się, że w eksperymencie pojawił się systematyczny czynnik zaburzający pomiar.
Praca licencjacka powstała we wspólpracy naukowej z Instytutem Medycyny Doświadczalnej Polskiej Akademii Nauki w Warszawie.
Schemat układu do badania zmętnienia. A – chłodnica podłączona do bieżącej wody, B – metalowe mocowania, C – elastyczny pręt z tworzywa sztucznego, D – moduł lasera ze sterownikiem , E – podłączenie pompy próżniowej, F – układ napędowy, G – zgrubienie zatrzymujące pianę powstającą w kolbie H – tryger wraz z mocowaniem, I – kolba z próbką moczu, J – światłowód oświetlający próbkę moczu, K – kolba na destylat, L – czujnik trygera (magnes), M – podgrzewana łaźnia wodna , N – przystawka z trzema ślizgami teflonowymi (jak na Rys.12), O – przewód dwużyłowy od trygera, P – urządzenie NI do akwizycji danych, R – światłowód przekazujący odbite światło do fotodiody, S – dwużyłowy przewód od woltomierza V1, T – układ jak na Rys.14 , U – dwużyłowy przewód od woltomierza V2. |
Więcej przykładów znaleźć można na stronach poświęconych najciekawszym, dotychczas obronionym pracom licencjackim i magisterskim.
"Mówi się" o fizyce medycznej:
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.