Zderzenia sprężyste ciał na przykładzie symulacji komputerowej gry w bilard

18.07.2024

Temat pracy: Zderzenia sprężyste ciał na przykładzie symulacji komputerowej gry w bilard
Autor: Rafał Łapiński
Promotor: dr hab. Mirosław Brewczyk
Opiekun: mgr Krzysztof Gawryluk
Specjalność: Fizyka gier komputerowych i robotów

Oddziaływania odgrywają kluczową rolę w przyrodzie. W pracy rozważano jedno z podstawowych oddziaływań - oddziaływanie kontaktowe (czyli popularnie nazywając ,,zderzenia ciał'') - i postarano się modelować je w komputerze. Przyjęto szereg uproszczeń - jak np. ciała to kule poruszające się po dwuwymiarowej płaszczyźnie, których jednak nie traktujemy jako bryły sztywne (dla prostoty całkowicie zaniedbujemy ruch obrotowy). Aby cała praca nabrała przyjaznej dla oka formy postanowiono wykorzystać grafikę komputerową (biblioteka OpenGL). W ten oto sposób powstała prawdziwa gra komputerowa - BILARD - która w sposób atrakcyjny demonstruje zderzenia wielu kul.

rlap10a.jpg

©2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.